Wat is het verschil tussen eigenwaarde, zelfvertrouwen en assertiviteit?

Aan de basis van een gezond zelfvertrouwen ligt een goed gevoel van eigenwaarde. Een goed gevoel van eigenwaarde is iets heel subjectiefs, het is een gevoel .

Niemand anders bepaalt of je meer of minder waard bent. Jij doet het. Als je een negatief gekleurd zelfbeeld hebt, dan is jouw gevoel van eigenwaarde laag. Je vindt jezelf ‘niet bijzonder’, ‘maar middelmatig’ of misschien zelfs ‘dom’ of ‘lelijk’. Dat wat je voelt dat straal je ook uit. Dus mensen met een laag gevoel van eigenwaarde voelen zich onzeker, maken zichzelf kleiner en durven niet zo zichtbaar te zijn. Op zo’n basis durf je natuurlijk ook minder voor jezelf op te komen en laat je misschien kansen liggen. Je hebt dan niet veel zelfvertrouwen en je bent zeker niet assertief.

Zelfvertrouwen

Op basis van een goed gevoel van eigenwaarde kun je zelfvertrouwen ontwikkelen. Je weet wat je kunt, maar ook war je minder goed in bent en je weet ook dat je niet perfect hoeft te zijn. Je kunt erop vertrouwen dat je moeilijke situaties aankunt, want je hebt al wat ervaring. Je vertrouwt niet alleen jezelf maar ook je omgeving en je durft hulp te vragen als dit nodig is. Dit getuigt van een gezond zelfvertrouwen.

Assertiviteit

Als je een gezonde eigenwaarde hebt, word je ook assertiever. Assertiviteit gaat over gedrag. Je durft dan voor jouw gevoelens en jouw mening op te komen en deze te communiceren. Assertiviteit zonder goed gevoel van eigenwaarde werkt echter minder. Soms worden namelijk minderwaardigheidsgevoelens door assertief gedrag of zelfs arrogantie gecamoufleerd. Assertiviteitstraining kan in mijn optiek alleen succesvol zijn, als gelijktijdig aan een positief zelfbeeld wordt gewerkt.

Een goed gevoel van eigenwaarde en een gezond zelfvertrouwen zijn essentieel om positief in het leven te staan. Ben jij niet helemaal gelukkig? Kijk dan eerst of je iets aan je gevoel van eigenwaarde kunt doen.

5 tips – Verbeter je gevoel van eigenwaarde en word assertiever

  • Werk aan een positief zelfbeeld

Word je bewust van het feit dat je gevoel van eigenwaarde bepaald wordt door jouw gedachten. Door je negatieve gedachten om te buigen in een positieve focus zal je zelfbeeld en je eigenwaarde verbeteren. Een ondersteunende gedachte kan bijvoorbeeld zijn: “Ik ben goed zoals ik ben”.

  • Durf fouten te maken. Iedereen maakt fouten, ook de meest succesvolle mensen. Vergeef jezelf dat je niet perfect bent en ga gewoon verder met je leven.
  •  Ken en accepteer je zwakke kanten – jij hoeft niet perfect te zijn

Veel mensen proberen hun negatieve eigenschappen te verbergen. Echter, je zwakke eigenschappen komen vroeger of later toch naar voren. Ieder mens heeft zijn of haar schaduwkanten. Hoe meer je van deze bewust bent en kunt accepteren, hoe groter zal je zelfvertrouwen zijn. Meer tips over zelfvertrouwen. 

  • Waardeer je sterke kanten

Het is uiteraard net zo belangrijk om ook je positieve eigenschappen te kennen. Het is trouwens beter op je sterke kanten te focussen en deze te benutten dan te proberen je zwakke kanten te verbeteren. Waardeer jezelf en geef antwoord op de volgende vragen:
– Ik vind leuk aan mezelf:
– Mijn goede eigenschappen zijn:
– Ik blink uit met mijn talenten in:

  • Wees trots op je successen

Maak een lijst van 10 ervaringen en dingen waar je dankbaar en trots op bent. Wat heb je allemaal bereikt? Welke diploma’s heb je gehaald? Welke moeilijkheden heb je overwonnen? Voor welke personen ben je dankbaar? Lees deze lijst regelmatig door en maak contact met het positieve gevoel van dankbaarheid.

Bovenstaande tips zullen helpen jou waarschijnlijk al een hele goede start geven in de juiste richting. Elevate Coaching begeleidt jou graag in dit proces.Geïnteresseerd? Neem contact met mij op of plan direct een afspraak in mijn agenda voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Loopbaancoaching
Mindset coaching
EMDR therapie
Familieopstelling
Contact

ROUTEBESCHRIJVING NAAR ELEVATE COACHING ROTTERDAM Bezoekadres: Twentestraat 56, (3e etage), 3083 BD Rotterdam Als u met de auto komt, kies dan de volgende route: Vanuit omgeving Ridderkerk: neem op de A15 afrit 19a (Rotterdam-Zuidplein) en volg de borden Rotterdam-Centrum/s103. Houd links aan en rij door op de Vaanweg/de S103. Volg de middelste rijstrook om rechtsaf te slaan naar de Strevelsweg/deS103. Sla linksaf richting de Meierijstraat, sla linksaf naar de Twentestraat. Je vindt Elevate Coaching Rotterdam links. Vanuit Vlaardingen: rij vanuit de A4 de A15 op richting Ridderkerk. Neem afslag 19 Rotterdam-Charlois en volg de borden Rotterdam-Centrum/Rhoon/s102. Ga verder op de Groene Kruisweg/S102. Neem zuiderparkweg naar de Twentestraat in Charlois.

T 0655262976
E info@elevate-coaching.nl